.

.
Volg mij ook op TWITTER klik hiervoor op de foto

dinsdag 9 juni 2015

Kinderhuwelijken


'Nu is ze nog jong en mooi en kunnen we haar gratis weggeven'


'Hij was bang dat ik aan iemand anders uitgehuwelijkt zou worden, daarom deed hij mij dit aan.' Een meisje legt uit waarom ze op haar veertiende verkracht werd door een klasgenoot. 'Kinderhuwelijken zijn een epidemie in Bangladesh', klinkt het in een rapport van Human Rights Watch dat met de kinderen sprak.


'Hij was bang dat ik aan iemand anders uitgehuwelijkt zou worden, daarom deed hij mij dit aan.' Reena, een meisje uit Bangladesh, legt aan mensenrechtenorganisatie Human Rights Watch (HRW) uit waarom ze op haar veertiende door een klasgenootje werd verkracht.
'Er is zo veel seksueel misbruik. Ouders die welgesteld zijn, huwelijken hun jonge dochters uit vanwege dat misbruik', vertelt een ngo-medewerker in Bangladesh aan de mensenrechtenorganisatie. 'Armere ouders doen het omwille van financiële redenen.'
'Ik heb niet genoeg geld om mijn dochters te voeden. Op die manier bepaal ik wanneer ik hen uithuwelijk', beaamt Fatima die vijf kinderen heeft.

'Bangladesh wil minimumleeftijd verlagen'

Kinderhuwelijken zijn illegaal in Bangladesh sinds 1929 en de minimumleeftijd waarop vrouwen mogen trouwen werd vastgelegd op achttien jaar, voor mannen geldt de leeftijd van 21 jaar. Toch huwen 29 procent van de kinderen in Bangladesh voor hun vijftiende verjaardag. Het hoogste aantal ter wereld, meent UNICEF. Twee procent van de meisjes stappen zelfs voor hun elfde in het huwelijksbootje.

Geen opmerkingen: