.

.
Volg mij ook op TWITTER klik hiervoor op de foto

zaterdag 8 november 2014

Berliner Mauerweg

De Berlijnse Muur


Onder de Berlijnse Muur verstaat men een tot 100 meter brede constructie van opeenvolgende obstakels die van 13 augustus 1961 tot 9 november 1989 West- en Oost-Berlijn van elkaar scheidde. De totale grens rond West-Berlijn was een onderdeel van de Duits-Duitse grens en was 167,8 km lang, waarvan 45,1 km werd gevormd door de Berlijnse Muur. De Berlijnse Muur was het bekendste symbool van de Koude Oorlog en de deling van Duitsland. Tijdens vluchtacties bij de Berlijnse Muur zijn minstens 138 mensen om het leven gekomen.



25 jaar geleden alweer was de muur tussen oost en west Berlijn niet langer meer een barrière tussen de Deutsche Demokratische Republik en de  Bundesrepublik Deutschland en konden de Duitsers weer vrij reizen naar vrienden en familie aan de andere kant van deze muur.

Feest voor de Duitsers, zeer zeker toen het land ook weer één werd, maar zijn de Duitsers nu nog wel zo blij, want de open grenzen tussen oost en west betekende uiteindelijk ook een zware toenamen van criminelen uit oost Europa, in Duitsland, maar ook in ons mooie Nederland.

Zijn wij hier allemaal nu wel zo gelukkig mee? Mag ik niet egoïstisch zijn in deze? Ik gun het de Duitsers van harte, maar was het neerhalen van de muur, het verwijderen van de grens tussen oost en west Europa niet het begin van alle ellende waar wij nu mee zitten?

Open grenzen, werk wordt weggekaapt door goedkopere oost Europese arbeidskrachten, auto's in de grensstreek worden gejat en eenvoudig richting oost Europa getransporteerd, woning inbraken, pinpas criminelen, fraude met uitkeringen op weet ik veel welke manier dan ook en ik, ik ben een egoïstisch eikel wanneer ik de negatieve gevolgen van de open grenzen naar voren haal, open grenzen iets wat 25 jaar geleden zo mooi begon met het overbodig maken van de Berlijnse muur is inmiddels door toedoen van "onze" achterlijke beleidsbepalers, de Haagse slaven van Brussel omgekeerd tot een ramp voor Nederland en de Nederlanders, als ook voor de Belgen en niet te vergeten de Duitsers, mooi was die tijd, maar achteraf gezien hadden ze die muur moeten verplaatsen en het nieuwe Duitsland moeten afsluiten van oost Europa dat zou ook ons een hoop ellende en narigheid hebben bespaard.

Een artikel schrijven om hiermee feest te vieren, feest voor 25 jaar vrij verkeer tussen oost en west, sorry, ik gun het de Duitsers van harte maar zelf sla ik dit feestje even over.

Wel plaats ik een documentaire over de Berlijnse muur, een wandeling daar waar ooit de muur stond, zeker de moeite waard en een leestip wanneer je geen zin in geschiedenis hebt maar wel van een misdaadroman houd waardoor je ook nog eens wat leert van het leven in Berlijn, voor na en tijdens de tweede wereld oorlog, lees eens wat van Philip Kerr en zijn verhalen over de Berlijnse detective Bernie Gunther zeer zeker een aanrader.

met groet Bolo



















Een documentaire film over de Berlijnse muur / a documentary film about the Berlin wall.

Geen opmerkingen: